Het belang van visuele communicatie

  • -
Buitenreclame

Het belang van visuele communicatie

Category : Algemeen , Midden Nederland

Visuele communicatie is niet weg te denken uit ons leven. Maar waarom is deze vorm van communicatie nu eigenlijk zo belangrijk?

Een overload aan informatie

Met de opkomst van social media, blogs en de digitalisering van de wereld die we kennen vliegt de informatie ons om de oren. We krijgen duizenden tweets, updates, likes en berichten voor ogen. Tel de hoeveelheid reclame op tv en radio en niet te vergeten de buitenreclame daarbij op en u snapt wel dat we dagelijks een overload aan communicatie binnenkrijgen. De mens gaat vaak selectief te werk bij het verwerken van deze informatie: alleen de informatie die relevant voor ons is komt bewust bij ons binnen. Als een soort filter scannen en zoeken we. Maar hoe val je als bedrijf dan nog op tussen deze hoop aan informatie? Juist, door visuele communicatie. Lees snel verder over het belang van dit type communicatie en klik hier om direct geschikte communicatie middelen aan te schaffen.

Een beeld zegt meer dan..

Niet voor niets geldt ook hier de uitspraak: een beeld zegt meer dan duizend woorden. Wij mensen zijn visueel ingesteld. Bijna alle informatie die naar onze grijze massa wordt verstuurd is visuele informatie. Daarnaast verwerken we deze informatie ook nog eens sneller dan tekst. Visuele communicatie blijft dus langer hangen. Daarnaast worden complexe communicatie-uitingen vaak beter begrepen wanneer deze wordt begeleid door een krachtige afbeelding. Een ingewikkeld theoretisch concept wordt vaak in een oogopslag duidelijk wanneer deze in bijvoorbeeld een infographic samengevat wordt. Tevens zorgt deze vorm van communicatie ervoor dat emoties beter overgebracht worden. Een abri in een bushokje met een pakkende afbeelding wekt meer gevoel op dan een abri vol met tekst.

Verdiepen in de doelgroep

Al die social media is leuk en alle afbeeldingen in kranten en in bushokjes ook, maar waar bevindt uw ideale klant zich eigenlijk? Werkt deze thuis achter de computer? Is deze veel onderweg of gebruikt deze een tablet? De plaats waar uw potentiële doelgroep zich bevindt is van cruciaal belang om te bepalen welke visuele communicatie u wilt delen. Verdiept u zich dan ook altijd eerst in uw doelgroep voordat u ze onderdompelt in visuele content.

Impact met uw boodschap

Dus niet alleen de communicatie zelf, maar ook de manier waarop deze is gemaakt en het medium waarmee het beeld getoond wordt, zijn bepalend voor de impact van de boodschap. Een communicatiebureau dat zich heeft gespecialiseerd in visuele communicatie kan u helpen met het in kaart brengen van de mogelijkheden voor u of uw onderneming.
Of u nu een spandoek wil laten bedrukken, op zoek bent naar pakkende buitenreclame, of een nieuwe autobelettering wilt, een dergelijk reclamebureau kan u helpen uw communicatieboodschap te presenteren. Een bedrijf dat zich hierin heeft gespecialiseerd is Philipse Sign Trading. Bekijk de website van Philipse Sign Trading voor meer informatie over dit bedrijf.