Conflicthantering: hoe gaat u te werk?
Category : Algemeen
Tips voor conflicthantering
Elk bedrijf heeft zo wel zijn ups en downs, ook wanneer het gaat om conflicten binnen het bedrijf. De oorzaak van een arbeidsconflict kan gebaseerd zijn op ontzettend veel verschillende factoren. Het is echter belangrijk om te weten hoe je daar als manager of werkgever mee om moet gaan. Daarom geven wij een aantal praktische tips voor conflicthantering. Komen jullie er samen niet uit? Schakel een specialist in conflicthantering in om het probleem op te lossen.
1. Vermijd het conflict niet
Realiseer dat je conflicten niet actief moet vermijden. Wanneer twee partijen het niet met elkaar eens zijn, kan het zijn dat een conflict nodig is om tot een oplossing te komen die nog efficiënter of effectiever is. Bij het vermijden van een conflict kunnen de irritaties flink oplopen. Het is onvermijdelijk dat ze toch een keer boven water komen. Door op tijd het conflict aan te pakken kan escalatie voorkomen worden.
2. Houd rekening met anderen
Wanneer je een conflict gaat bespreken, zie je alles natuurlijk vanuit je eigen standpunt. Probeer jezelf echter eens in een ander te verplaatsen, en analyseer de situatie vanuit zijn of haar ‘point-of-view’. Er zijn ontzettend veel conflicten die ontstaan door misverstanden. Probeer niet boos te worden, maar probeer juist de ander te begrijpen. Houd bijvoorbeeld rekening met cultuurverschillen. Zo zijn er genoeg verschillen tussen bijvoorbeeld de Nederlandse en Turkse cultuur, maar hebben ook mensen uit de randstad vaak een andere manier van denken dan personen uit bijvoorbeeld Zuid Limburg.
3. Balans tussen meebuigen en standvastigheid
Een ontzettend moeilijk onderdeel van conflicthantering is de balans vinden tussen meebuigen met de andere partij en de situatie vanuit een ander oogpunt zien, en voet bij stuk houden. Het doel is om tot een situatie te komen waarin beide partijen zich kunnen vinden. Hiervoor moeten compromissen gesloten worden. Echter heeft het geen zin om bij elke situatie maar toe te geven. Wees assertief en durf je mening over bepaalde zaken te geven. Laat ook horen wanneer je het ergens niet mee eens bent. Aan de andere kant heeft het geen zin om overal maar tegenin te gaan. Je hoeft je niet te schamen om toe te geven dat een ander gelijk heeft. Zo kom je namelijk tot een oplossing waarmee alle partijen het eens zijn.
4. Schakel hulp in
Veel conflicten worden gewoon tussen de twee partijen opgelost. Het komt echter ook regelmatig voor dat dit niet lukt. Dan heeft het geen zin meer om bij elkaar te zitten en te gaan ruziën. Wij raden je in dat geval aan om de hulp in te schakelen van een specialist in conflicthantering. Zij hebben veel ervaring met het oplossen van onenigheden binnen bedrijven, zijn op de hoogte van effectieve methodes om tot een oplossing te komen en zorgen ervoor dat gesprekken soepel verlopen. Door een expert in conflicthantering in te schakelen komt u vast tot een oplossing waar iedereen zich in kan vinden.