Op deze 3 dingen moet u letten bij het ontwerpen van gevelbelettering

  • 0
gevelbelettering

Op deze 3 dingen moet u letten bij het ontwerpen van gevelbelettering

Category : Geen categorie

Opvallende gevelbelettering voor uw bedrijf

Wanneer u een bedrijf heeft, moet u er natuurlijk voor zorgen dat het opvalt. Dat doet u onder andere met mooie gevelbelettering. Door gevelbelettering te gebruiken op uw bedrijfspand kunt u veel nieuwe klanten aantrekken, en maakt u aan bezoekers meteen duidelijk waar uw kantoor of winkel gevestigd is. Het ontwerpen van gevelbelettering is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom geven wij in dit blog drie handige tips.

1. Contrast in kleuren

Het belangrijkste element van uw nieuwe gevelbelettering zijn de kleuren die u gebruikt. Het is belangrijk dat er een contrast is tussen de achtergrond en de letters van de reclame. Kleuren die het meest in contrast zijn, staan tegenover elkaar in het kleurenwiel. Het kleurenwiel is opgebouwd uit segmenten. Hoe meer segmenten er tussen twee kleuren zitten, hoe groter het contrast is. Blauw en geel hebben daarom veel contrast en zijn dus duidelijk te lezen, maar rood en paars hebben weinig contrast en dus slecht te lezen. Hoe zit het met zwart en wit? Zwart ligt buiten het kleurenwiel en wit ligt erin. Het grootste contrast is tussen geel en zwart. Let ook op met de combinatie van de kleuren rood en groen, want mensen die kleurenblind zijn kunnen die nauwelijks van elkaar onderscheiden.

2. Duidelijk lettertype

Natuurlijk is niet alleen de kleur erg belangrijk, maar ook het lettertype van de tekst. De keuze van het lettertype is vaak ontworpen met het logo of de huisstijl in gedachte. Toch zijn er wel een aantal dingen waar u op moet letten:

  • Letters zonder schreef zijn beter leesbaar dan die met schreef
  • Woorden die alleen in hoofdletters geschreven zijn, zijn moeilijker te lezen
  • Vette letters zijn beter te lezen vanaf een afstand
  • Cursieve letters zijn minder goed leesbaar
  • Letters met scherpe hoeken zijn beter leesbaar dan letters met ronde hoeken

3. Grootte van de letters

Ten slotte is het belangrijk om te letten op de grootte van de letters. Over het algemeen kan de volgende formule gehanteerd worden: lettergrootte x 30 = de leesafstand. Bijvoorbeeld: lettergrootte 50cm x 30 = 150 meter leesafstand. Natuurlijk is dit geen alom toepasselijke formule. Er zit een groot verschil tussen gevelreclame waar u rustig langs loopt in een winkelstraat of een waar u met de auto langsrijdt. Een specialist in gevelbelettering kan hier altijd advies over geven.

Wilt u nog meer tips over het ontwerpen van gevelbelettering? Twijfel niet om contact met ons op te nemen!